Waarom CmK? 
CmK stimuleert scholen om cultuureducatie niet als losse activiteit te zien, maar als vast onderdeel van het lesprogramma. Zo werken we samen aan: 

  • Een doorlopende leerlijn voor kunst en cultuur 

  • Professionalisering van leerkrachten 

  • Samenwerking met culturele partners 

Hoe werkt het?

Binnen CmK werken we vanuit drie domeinen: 

  • Ontdekken – leerlingen maken kennis met kunst en cultuur 

  • Ontwerpen – leerlingen leren zelf creëren en experimenteren 

  • Reflecteren – leerlingen denken na over hun ervaringen en leren betekenis geven 

Wat levert het op? 

  • Brede ontwikkeling: Cultuur ontwikkelt creatief denken, probleemoplossend vermogen en prikkelt nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht 

  • Welzijn: Leerlingen bouwen zelfvertrouwen op en leren emoties uiten 

  • Leerkrachten krijgen handvatten en professionele begeleiding 

  • Scholen bouwen aan een duurzaam verankerd cultuurprogramma 

Voor scholen en leerkrachten 

Wil je cultuureducatie een vaste plek geven in jouw school? Wij helpen met: 

  • Het ontwikkelen van een cultuurbeleidsplan 

  • Curriculumvernieuwing 

  • Deskundigheidsbevordering  

  • Professionalisering en begeleiding hierin 

Procesgerichte didactiek  

Leren door te ontdekken, vragen te stellen en te creëren 

Procesgerichte Didactiek 

Waarom procesgericht werken? 
Bij procesgericht werken draait het om het leerproces, niet het eindresultaat. Leerlingen ontdekken stap voor stap wat ze denken, voelen en kunnen. Ze maken keuzes, reflecteren, denken creatief. 
Dit stimuleert eigenaarschap én diepere inzichten – meer dan alleen kennisreproductie. 

Voordelen: 

  • Stimuleert creativiteit 

  • Vergroot zelfvertrouwen 

  • Geeft dieper inzicht dan alleen kennis herhalen 

Door procesgericht werken leren kinderen flexibel en oplossingsgericht denken. Het maakt het leren leuker en betekenisvoller. 

Effect op welzijn 
Actief bezig zijn met kunst stimuleert het brein. Nieuwe hersenverbindingen zorgen voor flexibiliteit, veerkracht en creatief denken. 
Procesgerichte cultuureducatie helpt kinderen om te gaan met emoties, faalangst of prestatiedruk – en draagt bij aan mentale gezondheid en welzijn. Kinderen ontwikkelen meer zelfkennis, leren omgaan met emoties en bouwen zelfvertrouwen op.